Discussion Board

Gepubliceerd op

Met de tool Discussion Board kan de docent één of meer fora aanmaken waar discussies kunnen worden gevoerd. Binnen een forum kunnen meerdere discussielijnen (threads) worden gestart.


Belangrijk: Ook het Discussion Board kunt u openen vanuit het cursusmenu of vanuit het Control Panel. In het laatste geval start u een niveau hoger en ziet u eerst een overzicht van alle Discussion Boards in de cursusomgeving. Als er groepen in een cursus zijn aangemaakt is er namelijk voor iedere groep automatisch een Discussion Board aangemaakt.

 

Forum maken

  • Open de pagina Discussion Board
    Als u dit doet vanuit de Course Tools in het Control Panel ziet u links naar de algemene discussiepagina (de link met de Course ID), en als er groepen zijn ziet u ook links naar de groepsdiscussiepagina’s.
  • Klik op de Course ID link om de algemene discussiepagina te openen.
    Als er al discussiefora zijn ziet u daar een overzicht van. Bovenin de pagina zit de knop om een nieuw forum toe te voegen.
  • Klik op de knop Create Forum
    De pagina Create Forum opent
  • Geef een naam en een beschrijving, waarin u aangeeft wat het doel van dit forum is en wat voor bijdragen er worden verwacht.
  • Bij de Forum Settings kunt u veel zaken bepalen:
    Discussion Board
  • Als u anonieme bijdragen wilt toestaan plaatst u een vinkje bij Allow anonymous posts.
  • De opties om een bijdrage achteraf te verwijderen of wijzigen staan standaard niet aangevinkt.
  • Allow post tagging maakt het mogelijk dat Forum Managers trefwoorden aan bijdragen kunnen toevoegen.
  • Allow user to reply with quote maakt het mogelijk dat de bijdrage waarop wordt gereageerd aan de reactie wordt toegevoegd.
  • Allow file attachments spreekt voor zichzelf.
  • Allow members to create new threads maakt het mogelijk dat deelnemers nieuwe discussielijnen binnen het forum kunnen starten. Als de subscribe-functies zijn toegestaan kunnen deelnemers na abonneren automatisch een e-mail ontvangen als er een nieuwe bijdrage is geplaatst.
  • Allow members to rate posts maakt het mogelijk dat deelnemers elkaars bijdragen een rating (1 – 5 sterren) kunnen geven.
  • Force moderation of posts dwingt af dat iedere bijdrage voor plaatsing door de Moderator of Manager bekeken wordt.
  • Grade maakt het mogelijk dat elke deelnemer door de instructor beoordeeld kan worden op basis van de bijdragen aan het forum. Er kan ook gekozen worden om specifieke discussielijnen te beoordelen. De beoordeling wordt in het Gradebook opgenomen.

 

Rollen in een discussieforum

De docent die het forum heeft aangemaakt heeft in het forum automatisch de rol Manager. De manager kan andere deelnemers verschillende rollen geven:

  • Open het menu achter de naam van het discussieboard en klik op de optie Manage
  • Er verschijnt een lijst met deelnemers. Uit een uitrolmenu kunnen de rollen worden gekozen:

 

Manager Beheerder van het forum (volledige controle over alle settings). De Instructor is altijd Manager maar de rol kan ook toegewezen worden aan een andere deelnemer.
Builder De Builder kan nieuwe fora aanmaken.
Moderator Indien ‘moderating’ is geactiveerd, wordt een bijdrage eerst naar de Moderator gezonden. De Moderator bepaalt of een bijdrage geplaatst wordt. De Manager kan ook als Moderator opereren.
Grader Beoordeelt bijdragen; de beoordelingen worden in het Gradebook geplaatst.
Participant Basisrol die elke cursusdeelnemer automatisch krijgt: kan bijdragen lezen en plaatsen in een forum.
Reader Kan alleen bijdragen lezen.
Block Heeft geen toegang tot het forum.